Drie weken later - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Pauline Bakker - WaarBenJij.nu Drie weken later - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Pauline Bakker - WaarBenJij.nu

Drie weken later

Blijf op de hoogte en volg Pauline

25 September 2012 | Peru, Cuzco

Het is alweer maandag avond en de vierde week dat ik hier zit begint. Bijna een maand dus! Gaat zo toch wel snel.. Ben ik al op 1/6 deel :( Voor mijn gevoel ben ik trouwens al bijna weer thuis. Ik heb zoveel dingen bedacht die ik wil gaan doen als ik weer in Nederland ben, heb ik veel langer voor nodig dan die 5 maanden! Maargoed, dat zijn zorgen voor later ;) Eerst genieten van alles wat ik hier beleef.

Volgens mij ben ik een van de weinige mensen die (dom dom dom) geen agenda of reisdagboek heeft meegenomen. Nu weet ik dus niet meer precies wat ik afgelopen week heb gedaan en wanneer. Ik zal dus even goed moeten nadenken (en na negenen hier is dat niet gebruikelijk).

Woensdag ging ik met iris opzoek naar een boekenwinkel waar we 'the hunger games' deel 2 konden vinden. Nergens te vinden! We zijn heel de stad (of goed, 'ons' deel van Cusco) doorgelopen en alle boekenwinkels bij langs gegaan, maar telkens werden we teleurgesteld. Helemaal in de ban van het boek waren we compleet de tijd vergeten. Shit, salsales! We moesten best een stuk door de stad lopen en hadden bedacht dat we het best een tussendoor weggetje konden nemen.. Beter van niet dus! Ja hoor, we waren verdwaalt. Alles lijkt ook zo erg op elkaar ;) Gelukkig maar 5 minuutjes te laat kwamen we bij de les aan en konden we nog mooi mee dansen.

Donderdag middag zijn we naar 'n grote markt aan het eind van Av. del Sol gelopen. Het is echt ongelofelijk hoeveel ze van hetzelfde hier verkopen. Overal zijn dezelfde ponchos, truien, shirts, tasjes, oorbellen en beeldjes te koop. Ik heb hier 2 banden voor in m'n haar gekocht (ik weet het: nutteloos aangezien ik ze nog geen 1 keer heb gedragen. Maar wel erg leuk om te hebben) en nog een tasje. Daarna snel door naar school om met Gerda, Lena, (uhm ik ben even zijn naam vergeten. een jongen uit het huis van lena), Madonna en Iris een film te kijken. En hoe verrassend: de film heet 'Los Juegos del Hambre'. Drie keer raden wat dat betekend ;). We keken de film engels gesproken en spaans ondertiteld. Zo hadden we toch nog het idee dat we iets nuttigs voor onze spaanse taal aan het doen waren. De film was leuk, maar vergeleken het boek viel het erg tegen! Was waarschijnlijk omdat ik me er een andere voorstelling bij had gemaakt. Peeta was veel minder knap dan in mijn fantasie, en Gaze juist veel knapper! Dat meisje was trouwens in het boek graatmager en in de film niet bepaald. Goed, maakt niet uit. De film was wel leuk om te zien. Morgen gaan we 'the vow' of 'bride wars' kijken, moeten nog even beslissen welke.

Vrijdag was het 'el dia de estudiante' en dat betekend hier één groot feest. En wat voor feest. De leraren hadden werkelijk alles uit de kast gehaald om het ons naar het zin te maken. Na 2 uurtjes les moesten we ons verzamelen in el patio. Hier stonden stoelen klaar en kon iedereen gaan zitten. Twee mensen speelden gitaar (erg mooi) en later waren er nog mensen die gingen zingen. Daarna werd er keihard veel te hippe muziek (denk: Turn my swag on (de naam alleen al) http://www.youtube.com/watch?v=P0GYgLizRLQ ) opgezet en was het een soort kinderfeestje. Spelletjes werden georganiseerd (overigens wel erg leuk) en iedereen rende in het rond. Eerst een soort speurtocht dat je opzoek moest naar de schat: in het spaans werden aanwijzingen gegeven naar een volgende envelop enzovoort. Best lastig trouwens, omdat ik soms niet wist wat een spaans woord betekende. Maar gelukkig waren erg genoeg behulpzame leraren en leraressen. Ook was er een spel met knikkers, stuiterballen, flesjes, muntjes en meer. Daarna kregen we Chicha en cake en ging er iemand goochelen. (Ik moet bekennen dat ik zonet google typte en dacht shit, hoe gaat het verder? googleën, googelen, google'en) Daarna werden de ballonnen tevoorschijn gehaald en sprong iedereen op om te dansen. De polonaise met de hele school mocht hierbij natuurlijk niet ontbreken. Ook was er een meisje, Anna, die vroeger bij het circus had gewerkt en zij had schmink meegenomen. Rond één uur was het afgelopen en ging iedereen naar huis toe.

's Middags ging ik met Judith, Joshua en Shefali de stad in om onze matjes en slaapzakken op te halen want jawel, we gingen naar 'Earth Dance'. Het festival waar ik me o zo veel van had voorgesteld. Het werd in hetzelfde weekend op meerdere plaatsen in de wereld gehouden en ik kon hier in Peru erbij zijn. Iets wat ik niet wilde missen natuurlijk! Na anderhalf uur in de bus zitten kwamen Joshua, Judith en ik aan bij de heilige vallei der Inca's, waar het festival plaats vond. We werden afgezet in Ollantaytambo en moesten het vanaf daar maar zien te vinden. Gelukkig kwamen we een hele groep mensen uit Australie tegen en werden we met 17personen in een klein busjes gepropt en naar het festival gebracht. Daar aangekomen was er een klein veldje waar tentjes stonden en een kleine soort tent waar muziek vandaan kwam. Omdat het nog een beetje licht was wilden we eerst de tent opzetten. Daarna zouden we het terrein wel gaan verkennen. Nou, er bleek dus niet zoveel te verkennen te zijn. Dit was het! Er was nog een restaurantje en daar hield het wel bij op. Een beetje uit ons doen gingen we maar in de tent wachten tot Shefali, Merel en Lianne zouden komen.

Joshua vroeg of ik het vervelend vond als hij ging roken. Tenminste, dat verstond ik. Het ik het dus mooi even verkeerd verstaan. Hier en daar kwam een zakje uit zijn rugzak en hij ging een joint zitten maken. Niet dat ik dat nou zo erg vind, maar ik hoef het zelf niet. Dus hij ging bij de ingang zitten zodat de rook naar buiten zou waaien. Dat was in theorie mooi geweest, maar helaas kwam het niet helemaal zo uit :( Het waaide dus rechtsstreeks de tent in! Na het grapje dat ik zelfs stoned zou worden door de lucht, kwamen net Merel enz aanlopen. Prima! De tent uit en helpen opzetten dus. Ik was wel blij dat ik even uit die lucht kon ;) Wat wel een beetje jammer was, was dat je je tent natuurlijk 'op slot' moest doen als je weg ging. Die wiet lucht bleef er dus lekker in hangen. 's Avonds tijdens het slapen erg vervelend omdat ik die zoetige, weeïge lucht echt niet lekker vind! Balen, alles stonk.

's Avonds was het erg koud buiten. Maar het dansen was alleen onder die doeken. Wij erheen en dansen om op te warmen. Dit lukte trouwens best wel goed. Wat wel apart was om te zien was dat er één bepaald 'volk' op af kwam: alle hippies hadden zich verzameld. Ik vond het interessant om te zien dat deze mensen echt een hele andere levensstijl hebben. Er liepen zelfs kleine kinderen rond, en er zat een klein meisje bij haar moeder op schoot terwijl die moeder wiet aan het roken was. Tja, zo kan het dus ook. Ook liep iedereen in wijde, kleurrijke kleding, dreadlocks in het haar, lange oorbellen met veren en op blote voeten rond. Nu snap ik ook waar al die drugs goed voor zijn ;). Want de mensen die de hele dag door gingen met dansen hadden echt wel wat gebruikt. Kan haast niet anders.

De muziek ging trouwens 24 uur per dag door. Ook 's nachts was er geen sprake van rust. Hoewel er maar een kleine groep (50 mensen?) stonden te dansen bleef de muziek keihard doorgaan en was er van rustig slapen gaan geen sprake. Om het uur werd je wakker en je tent uit geschud door de bas die je helemaal voelde in de grond. De tenten stonden dan ook op minder dan 30 meter afstand van die doekentent, maar alsnog.

De volgende dag was het heel leuk. Lekker ontbijten (oke, met chips, koekjes, mandarijnen en water), voor de tent liggen, rondlopen, je verbazen over de vreemde types, kijken bij de kleedjes met armbandjes, meemaken hoe ze je haar kapot trekken voor dreadlocks en vele andere dingen. Toch hadden een paar van ons besloten dat nóg een nacht teveel van het goede zou zijn. Joshua (I want to go home :( please), Merel, Lianne en ik kwamen tot de conclusie dat we een leukere avond in Cusco zouden beleven. En zo bedacht, zo uitgekomen: samen met Lianne en Merel heb ik echt een super leuke avond beleeft!! Een paar verschillende kroegen/ discotheken gezien en uiteindelijk in de leukste gebleven.

Wat me verbaasde was de leeftijd van de mensen: wel veel jongeren (rond de 22), maar ook veel ouderen (30/40plus!). Telkens als het was 'hoe oud ben je? nee wacht, laat me raden!' en ik vertelde dat ik 18 was voelde ik heel erg jong. Maar over de oude mensen, ik snap dus echt niet wat die mensen daar te zoeken hebben. Eén oude vrouw stond echt helemaal uit haar dak te gaan op de dansvloer. Hilarisch, maar ook wel sneu om te zien. Ik hoop niet dat het bij mij zo ver moet komen dat ik hopeloos en alleen zonder man achterblijf en me dan maar in de kroeg met jonge mannen moet gaan vermaken..

Wat ik trouwens ook niet wist was dat het hier normaal is om met iedereen te dansen die je tegen komt. Zo was er een man (captain sparrow look a like) die met mij wilde dansen. Maar ik zat daar eigenlijk niet zo op de wachten. Ik zei dus 'nee ik heb geen zin. sorry, ik hou niet van salsa (oid) dansen'. Na dit aan een aantal mensen gezegd te hebben kreeg ik de botte reactie terug: 'Well, you don't have to be so angry!! I just wanted to dance..'. Oeps. Kwam er blijkbaar toch wat botter uit dan ik bedoeld had ;). Maarja, als ik geen zin heb om te dansen met die mannen ga ik dat ook vooral niet doen. Lijkt me logisch, toch?

We kwamen ook een groep jongens uit Israel tegen en zijn daar de rest van de avond mee opgetrokken. Dat was wel prima, zolang ze hun armen maar naar beneden hielden. Anders rook het bij sommigen niet zo fris (bah). Ik heb ook nieuwe dingen geleerd: het is daar normaal om na als jongen in het legen te hebben gezeten, op reis te gaan voor een periode van ongeveer acht maanden. Zo ook deze jongens. Verder kan ik zeggen (fonetisch geschreven): Sjaloom, manishmà? Wat zoiets betekend als 'hallo, hoe gaat het?'. Ik kon ook nog zeggen 'lelijke schoenen heb je aan' (aangezien 3 jongens op een soort teva's rond liepen wat dus echt NIET kon), maar dat ben ik alweer vergeten helaas :(. Na lekkere kipnuggets (yessss) van de mac zijn we in de taxi gestapt en naar huis gegaan. Heerlijk om te slapen zónder dreunende muziek.

De volgende dag ben ik gaan lunchen met Merel en Lianne en zijn we nog even de stad in geweest. Die middag gelezen, naar de wasserette gegaan en verder niet zoveel. Ik heb sinds ik hier zit trouwens als best veel boeken gelezen: Jetset van Marion Pauw, The Hunger Games, Duizend schitterende zonnen van Khaled Hosseini en ik ben nu bezig in Spoorloos van Jane Casey (erg spannend!).

Gisteren wist ik nog niet wat ik komende week zou doen, maar na vanochtend zit die gelukkig alweer volgepland :). Morgen film kijken, woensdag salsales, uiteten en de stad in, donderdag een workshop chocolade maken volgen (dat mis ik hier dus echt! Ze hebben alleen heel, heel, heel veel koekjes met chocolade (wat ik ook erg lekker vind trouwens), maar geen repen chocolade!), vrijdag iets typisch peruaans leren koken vanuit school en zaterdag raften en ziplining.

Daarna zouden mijn weken spaanse les alweer voorbij zijn en begint mijn vrijwilligerswerk. Ik ben alleen van plan om 2 weken langer spaans te volgen in de middag. Morgen even informeren of dat mogelijk is, maar waarschijnlijk wel. Ik kan namelijk nog geen normaal gesprek voeren en daar baal ik wel een beetje van.. vandaar dat die twee extra weken me misschien gaan helpen. Ben benieuwd! Ik zal jullie op de hoogte houden, en dan ga ik nu slapen. Buenas noches!

ps. Mijn lerares vroeg trouwens vanochtend of wij al typisch peruaans hadden gegeten. Cuy? Ja, hadden wel. Maar vonden we niet zo lekker. Of we de pootjes ook hadden geproeft? Die waren erg lekker, net crackers.. Je eet het dus met botjes en al op!!

+ een paar foto's staan op facebook omdat ik op deze site niets kon oploaden!

  • 25 September 2012 - 06:01

    Papa:

    wat een prachtige verhalen weer.
    je beeldende manier van schrijven laat weinig te wensen over!!
    zo'n verhaal over de hippies, terwijl je je daar zoveel van had voorgesteld. prachtig gewoon.
    ben benieuwd naar het volgende verslag; kijk er nu al naar uit.dag meid, geniet ervan

  • 01 Oktober 2012 - 23:46

    Kimberly:

    Aaaaah, gatver! die pootjes als crackers haha
    Je hebt trouwens wel echt een super relaxed leven daar zeg! Ik zit er nu ook steeds meer aan te denken om rond te trekken volgend jaar :D
    Heeeeel veel plezier! En morgenochtend ga ik direct je nieuwe verslag lezen, ben benieuwd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 21 Aug. 2012
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 14097

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 22 Februari 2013

Een klein begin

Landen bezocht: